Kappahl upplyser om hållbarhet
Modekedjan vill inspirera till hållbar klädkonsumtion med hjälp av reklamfilm. I dag är 38 procent av bolagets produkter hållbarhetsmärkta.
– Tillgång till mer hållbart mode är en viktig fråga. Både vi producenter och konsumenten måste bidra till att sluta kretsloppet för våra kläder, säger Maria Segergren som är nytillträdd sortiments- och designdirektör på KappAhl och tillstår att det behövs mer hållbara material och tillverkningsmetoder och plaggen behöver samlas in igen när konsumenten använt dem färdigt.
Precis som många andra klädkedjor har Kappahl, som en del i hållbarhetsarbetet, egen textilinsamlingen i samtliga av kedjans butiker. Enligt Kapphl återvänds mer än hälften genom exempelvis försäljning på secondhand-marknaden eller som donation till behövande. I dag är det bara några få procent av det som KappAhl samlar in som behöver gå till energiåtervinning.