23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Habit
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Varuhuskedja gör barnavdelningar könsneutrala

Åhléns vill att föräldrar och barn ska välja kläder efter storlek snarare än efter kön.

Åhléns bygger om sina barnklädesavdelningar. I stället för att konsumenten ska leta kläder på flick- respektive pojkavdelningar presenteras kläderna i stället utifrån storlek. Den nya presentationen kommer att implementeras efterhand på samtliga varuhus. Anledningen är att Åhléns vill ”stå för jämlikhet”. Det säger

Anita Falkenek

, hållbarhetschef på Åhléns, i ett pressmeddelande.

– Vi hoppas därför att barn och föräldrar kommer att tycka att det är lättare att välja kläder efter storlek, personlighet och lekstil, snarare än efter kön.

I en nyligen lanserad kampanj ”Bryt klädmaktsordningen”, uppmanar kedjan att ”alla ska få klä sig som de vill” och vill därmed ”ifrågasätta normerna kring manliga och kvinnliga klädesplagg”.

Huruvida varuhuskedjan planerar att göra samtliga avdelningar utifrån storlek snarare än herr- och damavdelningar kommuniceras inte.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.062