23948sdkhjf

Mild september påverkade XXL

Norgemarknaden står ut med ett starkt resultatet under tredje kvartalet. Butiksexpansionen fortsätter med upp till 12 nya butiker 2017 och ny marknad blir Österrike.
Under tredje kvartalet uppgick den totala omsättningen till 2 080 miljoner norska kronor vilket var en ökning med 19 procent från 1 753 för samma period i fjol. Resultatet för skatt landade på 158 miljoner norska kronor. Sportjätten plockar marknadsandelar i både Sverige och Norge.
I rapporten skriver sporthandelsjätten att försäljningen drivs av nya butiker och ökande e-handel. Den jämförbara försäljningen ökade med 4 procent under kvartalet. XXL konstaterar att september med ovanligt milt väder var en utmaning och påverkade den jämförbara försäljningen och bruttomarginalen på samtliga marknader.

Under tredje kvartalet öppnade en butik i Norge och XXL har även för avsikt att ta konceptet till Österrike, två kontrakt är tecknade, och kedjan räknar med att öppna minst en butik i landet under nästa år och samtidigt lansera e-handel för marknaden. I rapporten beskrivs Österrike som attraktiv med fyra tydliga säsonger och med ett detaljhandelsklimat som liknar de nordiska marknaderna.
Totalt är nio kontrakt signerade för nya butiker nästa år och målet är att öppna mellan nio till tolv butiker 2017. Under 2016 har tolv butiker öppnats eller ska öppnas; sju i Norge, två i Sverige och tre i Finland.
Med satsning på fler butiker och utbyggd e-handel så ska sportkoncernen satsa på centrallagret i Norge som ska utökas ytmässigt. Totalt beräknar koncernen att investeringskostnaderna för förbättrad logistik och lager ska uppgå till 50 till 65 miljoner norska kronor under innevarande år.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062