23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Habit
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Generationsskifte i tygkedja

Nu blir det generationsskifte i Umeåbaserade Ohlssons tyger. Tredje generationen tar över. Målet är att fortsätta växa, i en takt av två till tre butiker per år.

Ohlssons tyger grundades 1971 i Umeå och har idag 19 tygbutiker, inklusive webshop. Företaget har växt fort de senaste åren och har på nio år dubblerat omsättningen till 140 miljoner kronor.

I sortimentet finns inredningstyger, klädtyger, sybehör, färdigsydda produkter som bland annat kuddfodral och gardinlängder. Nu ska tredje generationen driva tygkedjan vidare. Efter 26 år lämnar

Torbjörn Olsson

över till sonen

Hampus Olsson.

– Jag har successivt fått växa in i den här rollen. Nu känner jag mig redo och ser fram emot att utveckla våra tygaffärer. Vi ska fortsätta växa, säger Hampus Olsson.

Han började jobba extra på lagret efter skolan i tonåren. Efter avslutade universitetsstudier började han skolas in i företaget. På hans meritlista i företaget står allt från städning av huvudkontoret till inköpschef.

– Det känns tryggt att lämna över till Hampus. Jag går nu själv in i en annan roll som arbetande styrelseordförande med särskilt ansvar för utveckling och etablering, säger

Torbjörn Olsson.

Ohlssons tygers ambition är att öppna två-tre nya tygaffärer per år de kommande fem åren.

– Nu är det dags för Västkusten, säger Hampus Olsson, företagets nya vd.

Ylva Åkesson/ Dagens Handel

BREAKING
{{ article.headline }}
0.109