23948sdkhjf

”Var femte kund hämtar webborder i butik”

Naturkompaniets e-handelschef om omnikanalsatsningen som lett till högre försäljning i både webbutik och fysiska butiker.


Lena Lindfors, e-handelschef på Naturkompaniet. Foto: Emma Toral

Lena Lindfors , e-handelschef för Naturkompaniet, var en av flera talare under Modebranschens dag som Habit arrangerade under onsdagen. Lena Lindfors talade om hur kedjan med 31 butiker, snart 32, sedan 2014 arbetat hårt för att erbjuda kunderna samma upplevelse och del av sortiment i webbhandeln som i fysiska butik och sudda ut gränserna i handeln.

– Vi ser alla köp som köp oavsett var de görs och vår utmaning och anledning till att vi satsade var och är att de fysiska butikerna skiljer så mycket i storlek, från 150 kvadratmeter till 2 000 kvadratmeter. De blir omöjligt för alla att ha samma sortiment, men om vi knyter ihop e-handeln med fysisk butik så kan vi göra hela sortimentet tillgängligt för alla kunder, säger Lena Lindfors.

Naturkompaniet satte upp nya sajter och flyttade även in det digitala säljet i butiken. Såväl personal, som lägger omniorder, som kunderna, via en omnikiosk, kan lägga order i fysiska butiker. 16 procent av orderna till webbutik läggs i de fysiska butikerna. Numera är butikslagersaldot tillgänligt för kunderna. Order plockas och packas och skickas både från de fysiska butikerna och från två stora lagerställen som moderbolaget Fenix Outdoor ombesörjer. Därtill arbetar Naturkompaniet med splittade order, att varan skickas från där den finns och når kunden i olika försändelser.

60 procent av orderna skickas från butikerna och var femte kund väljer att hämta ordern i butik via click & collect.
– Det har varit stora utmaningar och vi har fått ta i från tårna men vi ser att det både kanalerna driver varandra och vi har ökat försäljningen både i butik och på nätet. Om kunden kommer till butik för att hämta varor så finns möjligheter till ny försäljning. Vi ser att det här sättet att arbeta driver försäljning totalt och webbutiken kannibaliserar inte på försäljning i fysisk butik.

Utmaningarna var att när Naturkomapniet började arbetet så fanns inga färdiga system, så företaget blev tvungna att bygga nya system tillsammans med leverantören. Därtill ställer modellen krav på mer exakta lagervärden, synkade kampanjer och bra leveranskommunikation till kunden. Därtill måste kundens köpbeteenden ändras och personalen utbildas i butik.
Resultatet har blivit lägre kostnader, mer trafik i alla kanaler och mindre administration och sparad tid.

Nu utvärderas satsningen och Naturkompaniet hoppas på att bland annat kunna hitta fler sätt att leverera på och fler olika betalningslösningar.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062