23948sdkhjf

Uppåt för Odd Molly

Omsättningen ökade tvåsiffrigt för modebolaget under tredje kvartalet. Även lönsamheten ökade under kvartalet och under årets första nio månader.
Nettoomsättningen för tredje kvartalet ökade med 23 procent och landade på 137,6 miljoner kronor. Bruttovinstmarginalen uppgick till 53,8 procent (54,2) och rörelseresultatet ökade med 58 procent till 18,8 miljoner kronor(11,9).Resultat efter skatt uppgick till 13,9 miljoner kronor (9,6) för tredje kvartalet, perioden 1 juli till 30 september.

Under kvartalet öppnade en butik i Bratislava som drivs av samma externa partner som även driver butiken i Prag. Därtill har modeföretaget öppnat butik i A6 i Jönköping. I höst fortsätter butiksetableringen med två enheter och en shop in shop i USA som även de drivs av externa partner.

För perioden 1 januari till 30 september landar den totala nettoomsättningen för moderbolaget på 336,7 miljoner kronor vilket är en ökning med 25 procent från 269,5 miljoner kronor för samma period i fjol. Bruttovinstmarginalen uppgick till 54,5 procent (54,5) och rörelseresultatet uppgick till 24,8 miljoner kronor (15,2), en ökning med 63 procent. Resultat efter skatt uppgick till 16,9 miljoner kronor (12,3).

I rapporten skriver vd Anna Attemark att "tillväxten drivs framförallt genom vår egen detaljhandelsverksamhet, som stod för 44 procent av försäljningen under de första nio månaderna, med webbshopen som draglok".

Modebolaget har fokuserat på att bygga och bli riktiga duktiga på e-handel men skriver samtidigt att man fortsätter värna om återförsäljarna.
"Allt hänger ihop – när vi eller en partner öppnar en fysisk Odd Molly-butik återspeglas det även i den digitala handeln. Odd Molly är på riktigt en verksamhet i ständig utveckling med ett koncept som fungerar i olika kanaler, former och samarbeten".
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078