23948sdkhjf

Utmanande år för VRG

Försäljningen under fjärde kvartalet ökade. Dock stänger Venue Retail Group sitt räkenskapsår med minskad försäljning jämfört med året före.
Det har varit ett utmanande år för Jons Ottosson sedan han tillträdde som vd och koncernchef för sko- och accessoarbolaget Venue Retail Group för drygt ett år sedan. Bara efter några månader lanserade han en åtgärdsplan i ett försök att vända den långvariga negativa utvecklingen. Bolaget stärktes finansiellt genom en nyemission och ett besparingsprogram sattes i verket. I april aviserades att 35 olönsamma butiker skulle stänga, huvudsakligen accessoarbutikerna Accent i Sverige och Morris i Norge.

Redan i januari när bolaget släppte sin första kvartalsrapport för det brutna räkenskapsåret 2015/2016 uteslöt Ottosson vinst för helåret. För perioden september 2015–augusti 2016 uppgick resultatet före av- och nedskrivningar och engångskostnader på –26,1 miljoner kronor (–39,9). Nettoomsättningen minskade till 839,0 miljoner kronor (882,7). Det förbättrade resultatet tillskriver Jonas Ottosson affärs- och åtgärdsplanen och lägre operativa kostnader. ”Vi genomför det vi har bestämt och hittills löper åtgärderna enligt plan”, skriver han i en kommentar.

Av de 35 planerade butiksstängningarna har sex hittills stängts. Ytterligare elva butiker kommer att stängas.

Under det fjärde kvartalet ökade omsättningen till 231,7 miljoner kronor (221,9) och resultatet före av- och nedskrivningar uppgick till 10,1 miljoner kronor (–16,6). Om förbättringen är en trend för bolaget är för tidigt att säga, enligt Jonas Ottosson. ”Men helt klart finns signaler som indikerar att vi är på rätt väg. Vi genomgår en långsiktig förändring och rör oss steg för steg i rätt riktning”, skriver han.

Målet för 2016/2017 är att leverera förbättringar vad gäller resultatet. Vidare ligger fokus på en ökad satsning på näthandel i samband med en ny e-handelsplattform som lanseras.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.047