Mode växer stadigt i e-handel
Mode står för 15 procent av omsättningen inom e-handel i Sverige och är den tredje mest populära kategorin.
– Det är fantastiskt roligt att hälften av svenskarna nu handlar mode på nätet. Många av de svenska modebutikerna på nätet är väldigt duktiga. Men de behöver fortsätta att utveckla sin nätförsäljning eftersom fyra av tio svenskar också handlar från utlandet. De närmaste åren kommer vara väldigt viktiga för hur svenska modebutiker på nätet utvecklas och står sig i konkurrensen. Sannolikt behöver många butiker också expandera geografiskt, säger Patrik Müller, e-handelsexpert på DIBS.
Enligt undersökningen spenderar kvinnor 900 kronor i genomsnitt per tre månader på mode medan män spenderar 530 kronor under samma period. 62 procent av kvinnorna har handlat mode på nätet och 39 procent av männen under de senaste tre månaderna.
Även familjer med yngre barn och åldersgruppen 35 till 44 år sticker ut med att högre grad av av inköp i webbutiker, sannolikt för att gruppen är köpstark med ett hektiskt liv. Familjer med yngre barn köper kläder och skor på nätet för 970 kr i genomsnitt per tre månader.
Rapporten är baserad på en undersökning av YouGov som genomfördes under det andra kvartalet 2016 ochbygger på intervjuer med drygt 2 000 internetanvändare i Sverige. Rapporten innehåller även data från DIBS egna databas baserat på transaktioner hos många tusentals anslutna webbutiker, samt kunskap från DIBS e-handelsexperter.