23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Habit
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Kraftig ökning av köpcentrumyta

Antalet köpcentrum och handelsområden blir allt fler och nu planeras för ytterligare drygt 2 miljoner kvadratmeter köpcentrumyta i Sverige, enligt HUI Research. Omsättningen i centrumen ökade kraftigt i fjol.

Antalet köpcentrum och handelsområden uppgår till 373 stycken i Sverige, en rejäl ökning jämfört med i fjol då antalet uppgick till 357 stycken. Det framgår av en kartläggning som HUI Research, i samarbete med Datscha och Nordic Council of Shopping Centers,NCSC, presenterar nästa vecka.

Nya köpcentrum som tillkommit sedan förra kartläggningen är bland andra Mall of Scandinavia i Solna, Avion shopping i Umeå och handelskvarteret Valvet i Karlstad. Den totala uthyrningsbara ytan i svenska köpcentrum uppgår nu till över 9 miljarder kvadratmeter; lika mycket som 2 200 fotbollsplaner eller 90 Mall of Scandinavia.

- Trots den starka digitaliseringstrenden inom handeln ser vi ett fortsatt högt tryck i köpcentrum och handelsområden. Med tanke på att över 2 miljoner kvadratmeter handelsyta planeras eller byggs ser denna trend ut att fortsätta under överskådlig tid, säger Tobias Rönnberg, projektledare för årets kartläggning och konsult på HUI Research.

Omsättningen i centrumen ökade med 20 miljarder kronor mellan 2014 och 2015, vilket motsvarade halva detaljhandelns totala tillväxt under samma period.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.155