Antalet köpcentrum och handelsområden uppgår till 373 stycken i Sverige, en rejäl ökning jämfört med i fjol då antalet uppgick till 357 stycken. Det framgår av en kartläggning som HUI Research, i samarbete med Datscha och Nordic Council of Shopping Centers,NCSC, presenterar nästa vecka.
Nya köpcentrum som tillkommit sedan förra kartläggningen är bland andra Mall of Scandinavia i Solna, Avion shopping i Umeå och handelskvarteret Valvet i Karlstad. Den totala uthyrningsbara ytan i svenska köpcentrum uppgår nu till över 9 miljarder kvadratmeter; lika mycket som 2 200 fotbollsplaner eller 90 Mall of Scandinavia.
- Trots den starka digitaliseringstrenden inom handeln ser vi ett fortsatt högt tryck i köpcentrum och handelsområden. Med tanke på att över 2 miljoner kvadratmeter handelsyta planeras eller byggs ser denna trend ut att fortsätta under överskådlig tid, säger Tobias Rönnberg, projektledare för årets kartläggning och konsult på HUI Research.
Omsättningen i centrumen ökade med 20 miljarder kronor mellan 2014 och 2015, vilket motsvarade halva detaljhandelns totala tillväxt under samma period.