Enligt Handelsbarometern för innevarande månad har framtidstron i butikerna sjunkit och den så kallade framtidsindikatorn faller med 3,7 procent. Försäljningsförväntningarna för den egna butiken faller med 8,2 procent, ett stort tapp men det är fortfarande alltjämt fler som tror på ökad försäljning än minskad.
– Vi befinner oss på toppen av konjunkturen och ser nu hur framtidsförväntningarna sjunker. I september minskade handlarnas optimism över framtida försäljningsökning, antal anställda och lönsamhet, säger Jonas Arnberg, chefsekonom på Svensk Handel i en kommentar
Förväntningarna när det gäller såväl lönsamhet som nyanställningar faller också, men mindre än försäljningsförväntningarna.
Inom sällanköpsvaruhandeln minskade framtidstron för den egna butiken med - 4,8 procentenheter jämfört med föregående månad. Främst som följd av minskade försäljningsförväntningar.
Även förväntningar kring antalet anställda sjönk under månaden och fler tror nu på minskade förutsättningar att kunna anställa jämfört med augusti månads mätning.