Under första halvåret, januari till juni, redovisar skokoncernen en försäljningsökning på 27 procent. Nettoomsättningen uppgick därmed till 148,5 miljoner kronor jämfört med 116,5 för motsvarande period i fjol. Rörelseresultatet (EBITDA) stärktes till 2,4 miljoner kronor jämfört med 2,1 miljoner.
Footway skriver i sin delårsrapport att antalet order från återkommande kunder ökade under perioden med 46 procent till cirka 152 000. Ett styrkebesked, enligt vd
”Lojala kunder är en grundpelare för Footway och centralt för fortsatt lönsam tillväxt”, skriver han i en kommentar.
Under hösten öppnar skokoncernen e-handel i Tyskland, Polen, Schweiz, Nederländerna, Frankrike, Österrike och Storbritannien, utöver de befintliga i Norden. För ändamålet registrerades dotterbolaget Footway International AB i juli.
Samtidigt meddelar Footway att styrelseledamoten
, som representerar ägaren Northzone, lämnar sitt uppdrag i styrelsen. Anledningen är att han inte kommer att arbeta kvar på Northzone.