23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Habit
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Sjunkande vinst för H&M

Klädjätten redovisar siffror för andra kvartalet.

Klädkoncernens omsättning exklusive moms ökade till 46,9 miljarder kronor under andra kvartalet, mars–maj, jämfört med 45,9 miljarder för motsvarande period i fjol. Resultatet efter finansiella poster sjönk med 17 procent och uppgick till 7 miljarder kronor jämfört med 8,4 miljarder. I rapporten tillstår vd

Karl-Johan Persson

att andra halvåret har varit utmanande för klädhandeln. På många av H&M:s marknader påverkades försäljningen negativt i mars och april av kallt väder. I maj var ökningen 9 procent.

Att marginalerna för bolaget faller förklaras av en negativ dollareffekt, ökade prisnedsättningar samt kostnader för pågående långsiktiga satsningar inom bland annat It och e-handel, står det i rapporten.

I år har H&M öppnat e-handel på nio nya marknader. Senaste online-lanseringen var i Japan och Grekland. På tur står Kanada och Sydkorea under hösten. Vi årets slut finns bolagets e-handel på 34 av H&M:s totalt 62 marknader. Under nästa år fortsätter e-handelsexpansionen.

Läs också: H&M går in på nya marknader
BREAKING
{{ article.headline }}
0.062