Klädkoncernens omsättning exklusive moms ökade till 46,9 miljarder kronor under andra kvartalet, mars–maj, jämfört med 45,9 miljarder för motsvarande period i fjol. Resultatet efter finansiella poster sjönk med 17 procent och uppgick till 7 miljarder kronor jämfört med 8,4 miljarder. I rapporten tillstår vd
Karl-Johan Perssonatt andra halvåret har varit utmanande för klädhandeln. På många av H&M:s marknader påverkades försäljningen negativt i mars och april av kallt väder. I maj var ökningen 9 procent.
Att marginalerna för bolaget faller förklaras av en negativ dollareffekt, ökade prisnedsättningar samt kostnader för pågående långsiktiga satsningar inom bland annat It och e-handel, står det i rapporten.
I år har H&M öppnat e-handel på nio nya marknader. Senaste online-lanseringen var i Japan och Grekland. På tur står Kanada och Sydkorea under hösten. Vi årets slut finns bolagets e-handel på 34 av H&M:s totalt 62 marknader. Under nästa år fortsätter e-handelsexpansionen.