23948sdkhjf

Modebranschens haltande darling

LEDARE Visst är det något alldeles särskilt med skor. Alla vill omfamna skorna, men ekonomiskt har de varit ett sorgebarn de senaste åren.
Jag tror inte att jag har stött på någon modeintresserad person som inte hyllar och är närapå besatt av vad som pågår på marknivå hos sig själv, likaväl som hos andra. Hur kan det då komma sig att denna utbredda kärlek till skor inte syns i statistiken? Försäljningen i den enskilda skofackhandeln ökade visserligen med 7,3 procent i löpande priser under februari jämfört med motsvarande månad 2015, enligt Detaljhandelsindex. Men pluset får än så länge ses som ett hack i kurvan. Såväl under 2013, 2014 som 2015 backade branschen.

Det enkla svaret på frågan varför skobutikernas klirr i kassan uteblir är att klädhandlarnas, e-handlarnas och sportbutikernas försäljning av skor inte ingår i statistiken. I ljuset av det är frågan vilken som är svenskarnas favoritdestination för skoinköp intressant. Majoriteten väljer sporthandeln.

I senaste Habit kan du läsa Kajsa Åströms reportage om en bransch i förändring. Leverantörer och agenter är kritiska till utvecklingen: ”Fler skofackhandlare borde våga mer. Man är för feg. Man måste öppna ögonen för nya varumärken”, ”det är klädbutikerna som driver skotrenderna”, lyder omdömena. Helena Waker, vd för Agenturföretagen som står bakom mässan Nordic Shoe and Bagfair, bekräftar trenden: ”Vi kommer att göra förändringar där vi mixar kläder och skor”.

Det Är sannerligen en bransch i förändring. Att skor ändå har potential framgår i en spännande diskussion i Habit med sex modeleverantörer som alla skor sig på skor.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063