23948sdkhjf

Riskkapitalist spår massiv butiksdöd


En företrädare för Verdance Capital, riskkapitalbolaget som investerar tungt i e-handel, spår i en intervju med Di Digital en massiv butiksdöd.
DI Digital har idag en intervju med vad man kallar ”e-handelskramande” riskkapitalbolaget Verdane Capital.

– Vi kommer att se en massiv butiksdöd i Sverige. Det kommer att börja med familjeägda butiker i småstäder och sprida sig till köpcentrum på mindre orter. I England bygger man redan nu om många mindre köpcentrum till lager för e-handeln. Det kommer ske i Sverige också, säger Verdanes partner Staffan Mörndal i intervjun.

Artikeln beskriver hur riskkapitalbolagen ”plöjt ner miljardbelopp i e-handel” och hur just riskkapitalbolaget Verdane Capital legat i framkant för den strategin.

Idag har Verdane ett 30-tal e-handelsbolag i sin portfölj.

I intervjun säger Staffan Mörndal att klädbutiken Boozt ska börsnoteras nästa år och Mathem in på börsen 2018. Royal design kan också komma att gå samma väg.

Apropå butiksdöden går Staffan Mörndal på samma linje som en rapport från Swedbank som DI skrev om förra året. Den förutspår hur de fysiska butikerna 2016 når en topp, men 2017 måste börja stryka på foten som en följd av e-handelns kraftiga tillväxt.

Dagens industris artikel tar sedan fram en annan ståndpunkt, som Hui Reserachs Andreas Svensson får stå för: etablerade kedjor som framgångsrikt satsat på e-handel som komplement till fysiska butiker. H&M tas som exempel på sådan lyckad omnikanalsatsning.

Men Staffan Mörndal är inte övertygad:

– Min bild är inte att de fysiska kedjorna tar marknadsandelar. De som är stora på nätet vinner både mot de som är små online och de stora fysiska kedjorna, säger han till DI Digital.

Samtidigt medger att att för exempelvis Royal design, som ingår i Verdanes portfölj, är det ”logiskt” med fysiska butiker.

Ylva Åkesson/ Dagens Handel
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078