23948sdkhjf

25 procent av nätköpen görs mobilt

Postnords månadsanalys för mars visar att vart fjärde e-handelsköp av varor gjordes med mobiltelefon. Kläder och skor dominerade köpen på nätet
Från och med nu släpper Postnord analyser varje månad om svenskarnas konsumtion av varor via internet.

Analysen för mars 2016 visar att uppskattningsvis 2,6 miljoner köpavslut gjordes med mobiltelefonen. Det innebär att 25 procent av alla e-handelsköp av varor genomfördes med mobilen. Mobiltelefonen blir även en allt viktigare del i konsumenternas köpprocesser och som köpkanal. Under mars månad e-handlade 16 procent av svenskarna varor med sin mobil.

– Svenskarnas mobilanvändning och teknikvana fortsätter att öka samtidigt som allt fler rena e-handlare och stora detaljhandelskedjor tar fram skräddarsydda mobillösningar som stimulerar handeln, säger Carin Blom, i ett pressmeddelande.

I mars handlade 66 procent av alla svenskar varor på internet och sammanlagt togs cirka 10,5 miljoner e-handlade försändelser emot. Däremot skickas inte alla paketen från svenska företag utan svenskarna handlar allt mer från utländska sajter. Av de e-handlade försändelserna var mer än vart femte paket (22 procent) inhandlat från en utländsk sajt.

De varor som dominerade e-handelsköpen under mars var kläder och skor, som 33 procent av e-handelskonsumenterna köpte, följt av böcker och media (26 procent), skönhet och hälsa (25 procent) och hemelektronik (19 procent).

Analysen sker utifrån en undersökning som TNS SIFO genomför månadsvis i ett riksrepresentativt urval om cirka 1 500 konsumenter i Sverige mellan 18–79 år.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078