23948sdkhjf

Ökning för New Wave Group

Segmentet Profils försäljningsökningar i Sverige och Europa lyfte kvartalet för New Wave Group.
New Wave Groups omsättningen under första kvartalet, januari till och med mars 2016, uppgick till 1 131 miljoner kronor, vilket var 3 % högre än föregående år (1 096). Valutakurserna påverkade omsättningen negativt med 1 %.

– Det är den högsta hittills för ett första kvartal. Försäljningskanalen detaljhandeln har haft en tuff vinter. Det milda vädret har hos oss avspeglat sig i en stillastående försäljning. Vi är dock övertygade om att vi kommer att få en hygglig tillväxt i höst, dels för att införsäljningen är god, dels för att Craft i kvartal fyra lanserar ”Team wear” för fotboll, innebandy och handboll, skriver vd Torsten Jansson i en kommentar.

Segmentet Profil ökade sin försäljning med 8 % och det är inom försäljningskanalen profil samt främst i regionerna Sverige och Europa som ökningarna sker. Sport och fritids försäljning var oförändrad jämfört med föregående år, Även Gåvor och heminrednings omsättning är i nivå med föregående år.

Rörelseresultatet ökade med 6,3 mkr jämfört med föregående år till 8,1 miljoner kronor. Det förklaras bero på den högre omsättningen men även på att fjolåret inkluderar engångskostnader i form av valutaförluster.

– Balansräkningen betraktar jag som fortsatt urstark med en soliditet på 46,2 % och vår nettoskuldsättningsgrad är nere och tangerar de lägsta nivåer vi någonsin haft. Detta ger goda möjligheter till fortsatt expansion, kommenterar Torsten Jansson.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.079