23948sdkhjf

Polarn O. Pyret lämnar Holland och Kina

I syfte att öka lönsamheten avvecklar RNB Polarn O. Pyrets verksamheter i Holland och Kina. Istället satsar bolaget med utökat butiksnätverk för barnklädesvarumärket i Finland och Norge.
Barnklädesvarumärket Polarn O. Pyret drar sig ur Holland och Tyskland. Avvecklingen inleds omgående och beräknas vara klar juni 2017. Åtgärden berör varken produktionskontoret i Hong Kong eller e-handeln i Holland.

– De marknader som vi nu helt avvecklar har hittills endast inneburit negativ lönsamhet medan de större marknader, där vi har uppnått en viss närvaro och omsättning, historiskt har uppvisat en godkänd lönsamhet. Jag är övertygad om att lönsamheten har potential att öka i högre takt efter att dessa åtgärder är genomförda, säger Magnus Håkansson, vd och koncernchef för RNB, Retail And Brands, i ett pressmeddelande.

Polarn O. Pyrets ”större marknader” avser Finland och Norge.

– Fokuseringen på de större marknaderna innebär att vi nu kan frigöra resurser och tydligare prioritera våra investeringar till våra kärnmarknader där vi har goda möjligheter att skapa värde för våra kunder och aktieägare. Beslutet att öka antalet butiker i Finland och Norge fram till juni 2017 innebär att nettoantalet butiker kommer att öka de kommande 15 månaderna. Förutsättningarna för en lönsam tillväxt i Finland och Norge har möjliggjorts genom förvärven av franchsietagarna i respektive land, säger Magnus Håkansson.

Åtgärderna har ett tydligt syfte – att öka lönsamheten för Polarn O. Pyret och skapa bättre förutsättningar för lönsam tillväxt.

Den totala försäljningen i Holland och Kina uppgick under räkenskapsåret 2014/2015 till 11 miljoner kronor, att jämföra med Polarn O. Pyrets totala omsättning på 667 miljoner kronor för 2014/2015.

Läs också:
Vikande resultat för RNB
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.069