23948sdkhjf

Så ska Rönnberg ta Indiska ur krisen

Bolaget som är under rekonstruktion ska vändas genom satsningar. E-handel och mer attraktiva butiker står på agendan.
Indiskas butiker ska göra om för att bli mer attraktiva. Till en början görs 10–15 butiker om. Foto: Kajsa Åström

Efter att företaget ansökt om rekonstruktion i början av januari och med skulder på över 100 miljoner kronor har åtgärderna från den nytillträdde vd:n David Rönnberg duggat tätt. Huvudkontoret flyttar i april, 48 ur personalen har sagts upp och åtta olönsamma butiker i Sverige stängts. Hur många som läggs ner i Norge är oklart. David Rönnberg tror fyra, fem av totalt 17. Hyresförhandlingar med fastighetsägarna blir avgörande. Efter lyckosamma förhandlingar i Finland stängs inga butiker, vilket bolaget flaggade för tidigare.

Men det är inte bara hyrorna som ska ned. I slutet av januari reste David Rönnberg till Indien för att förhandla priser och betalningsvillkor med leverantörerna. Det resulterade i tio procents lägre priser under ett halvår.
– Indiska har en lång relation med leverantörerna, femtio år. Därför vill de verkligen hjälpa till.
Dessutom halveras antalet leverantörer. I stället dubbleras volymerna hos dem som är kvar.
Från ett företag med fokus på butiker vänder David Rönnberg blicken mot e-handel. Med investeringar på 3 miljoner kronor ska fjolårets nätomsättning på 20 miljoner kronor bli 100 miljoner till sommaren 2017. Att målet är vidlyftigt, avvisar Rönnberg som anser att protentialen är stor: Indiska har en databas på 700 000 kunder, vilket är långt mer än många stora e-handlare, säger han.
För att lyckas ska sajten renodlas, bli responsiv och leveranstiderna snabbas på.
– Det är fundamentala saker som måste fungera. Genom att göra det kommer antalet köp att öka väsentligt, och bara av den trafik vi har i dag kommer omsättningen att dubblas väldigt enkelt.
Ansvarig är Niclas Hemminger , nytillträdd e-handelschef från Consortio Fashion Group. Till sommaren ska lanseringen ske.
Även butikerna ska få en ansiktslyftning, vilken nyrekryterade Nunzia Rosenius ska basa över.
– Vi måste få till den röda tråden mellan butikerna och våra kampanjer. I dagsläget andas inte butikerna det nya som vi ska vara. Vi har 90 extremt bra lägen i Norden med massor av skyltfönster som vi måste utnyttja för att få in kunder, säger David Rönnberg.
Till en början görs 10–15 butiker om, vilka ska vara färdiga i april. Fler butiker följer därpå.
Målgruppen som ska hitta till Indiska breddas.
– Vi försöker föryngra oss. Vi vill vara kvinna plus 35 och uppåt. Samtidigt ska vi behålla våra kärnkunder som varit med länge och blivit äldre. I stället har vi en bredare portfölj och addera kollektioner med fashion.
Rönnberg är positiv till framtiden. Förutsättningarna för rekonstruktionen är goda.
– Skatteverket är positivt, ägarfamiljen också och leverantörerna pratar vi med. Vi har en god kontroll över de olika parterna och vi har en jäkligt bra plan. Sammantaget ska det här gå igenom.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062