23948sdkhjf

Fortsatt snabb expansion för H&M

425 nya butiker och nio nya marknader för e-handeln. Så lyder H&M:s expansionsplaner för 2016. Bland koncernens övriga varumärken sätts stort fokus på Cos.
I slutet av 2016 ska det vara möjligt för konsumenter i 32 länder att handla H&M-produkter online.
– Vi planerar att erbjuda e-handel på ytterligare nio av H&M:s marknader; Irland, Japan, Kroatien, Slovenien, Estonia, Lettland, Litauen och Luxemburg, säger vd Karl-Johan Persson, i en kommentar i årsrapporten för 2015.

Även antalet fysiska butiker ökar i rask takt. 425 nya butiker öppnar under året, de flesta av dem på för H&M redan etablerade marknader.
– Vi ser ockå fram emot att öppna våra första butiker på Nya Zeeland, Cypern och Puerto Rico. Det innebär att H&M vid slutet av året finns representerat på 64 marknader, säger Karl-Johan Persson.

I juli förra året lanserade klädkedjan konceptet H&M Beauty i omkring 900 butiker på 41 marknader, samt online.
– Nu planerar vi att rulla ut konceptet i ytterligare 300 butiker under 2016.

Karl-Johan Persson berättar vidare att expansionstakten är påtaglig även för koncernens övriga varumärken. Men att huvudfokus för 2016 ligger på Cos. Cos har i dag över 150 butiker i 30 länder. Han tillkännager också att koncernen kommer att lägga till fler varumärken till portföljen i framtiden.

I H&M-koncernen ingår H&M, Cos, & Other Stories, Cheap Monday, Monki och Weekday.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078