23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Habit
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Fortsatt snabb expansion för H&M

425 nya butiker och nio nya marknader för e-handeln. Så lyder H&M:s expansionsplaner för 2016. Bland koncernens övriga varumärken sätts stort fokus på Cos.

I slutet av 2016 ska det vara möjligt för konsumenter i 32 länder att handla H&M-produkter online.

– Vi planerar att erbjuda e-handel på ytterligare nio av H&M:s marknader; Irland, Japan, Kroatien, Slovenien, Estonia, Lettland, Litauen och Luxemburg, säger vd Karl-Johan Persson, i en kommentar i årsrapporten för 2015.

Även antalet fysiska butiker ökar i rask takt. 425 nya butiker öppnar under året, de flesta av dem på för H&M redan etablerade marknader.

– Vi ser ockå fram emot att öppna våra första butiker på Nya Zeeland, Cypern och Puerto Rico. Det innebär att H&M vid slutet av året finns representerat på 64 marknader, säger Karl-Johan Persson.

I juli förra året lanserade klädkedjan konceptet H&M Beauty i omkring 900 butiker på 41 marknader, samt online.

– Nu planerar vi att rulla ut konceptet i ytterligare 300 butiker under 2016.

Karl-Johan Persson berättar vidare att expansionstakten är påtaglig även för koncernens övriga varumärken. Men att huvudfokus för 2016 ligger på Cos. Cos har i dag över 150 butiker i 30 länder. Han tillkännager också att koncernen kommer att lägga till fler varumärken till portföljen i framtiden.

I H&M-koncernen ingår H&M, Cos, & Other Stories, Cheap Monday, Monki och Weekday.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.11