23948sdkhjf

Tillväxt för modehandeln

Detaljhandelsåret har fått en bra start, enligt färska siffror från HUI Research. Klädhandeln ökade 10,2 procent i februari, även sko- och sporthandeln hade en positiv utveckling.
Den totala handeln i februari uppgick till 53,1 miljarder kronor, vilket motsvarar en tillväxt om 4,8 procent (skottdagskorrigerat) jämfört med februari i fjol, enligt preliminära siffror från HUI Research. Sällanköpshandeln ökade sin försäljning med 5,8 procent (skottdagskorrigerat). Prisökningstakten är fortsatt negativ i sällanköpshandeln, men modehandeln och möbelhandeln går mot strömmen och har börjat höja priserna i konsumentledet, skriver HUI Research i en kommentar.

HUI:s prognos för detaljhandelns totala försäljning 2016 ligger på en tillväxt om 4,0 procent. En lika stark tillväxt som under föregående år är inte trolig, på grund av mycket starka jämförelsetal och osäkerhet kring bland annat ränte- och skattehöjningar samt bostadsmarknadens utveckling.

Försäljningen bransch för bransch:

DETALJHANDELSINDEX februari 2016, löpande priser

Dagligvaruhandel 6,4

Sällanköpsvaruhandel 10,8

Apotekshandel 5,7

Klädhandel 10,2

Skohandel 7,3

Möbelhandel 14,4

Heminredningshandel 7,4

Elektronikhandel 8,8

Järn- och bygghandel 10,3

Färghandel 9,7

Bok- och pappershandel –

Guldsmedshandel 5,0

Sport- och fritidshandel 14,4

Optikhandel 8,4

Leksakshandel 2,6

Total detaljhandel 8,7

Källa: HUI Reseasch, Statistiska Centralbyrån

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063