23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Habit
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Vikande resultat för RNB

Modekoncernen RNB, Retail and Brands, redovisar ökande försäljning men vikande resultat för första halvåret 2015/2016. Andra kvartalet sviktar både försäljning och resultat.

För andra kvartalet 2015/2016 redovisar RNB ett rörelseresultat om 1 en miljon kronor jämfört med 17 miljoner kronor motsvarande kvartal föregående år. Försäljningsförändringen under kvartalet för de tre konceptens jämförbara butiker i Sverige uppgick till mellan -4 och 6 procent och totalt för koncernen -1 procent.

RNB skriver i ett pressmeddelande att Brothers utvecklas fortsatt positivt med försäljning som tydligt är bättre än marknaden, medan försäljningen i Departments & Stores minskade marginellt.
 Koncernledningen framhåller också att en översyn av verksamheten i Polarn och Pyret har inletts för att tydligt öka lönsamheten för affärsområdet.

En åtgärd är det förvärv av aktiemajoriteten i Polarn och Pyrets finska masterfranchisetagare Kids Company Oy som annonserades i dag.
 Under andra kvartalet, perioden 1 december 2015 – 29 februari 2016 minskade försäljningen i jämförbara butiker i Sverige med 0,8 procent, att jämföras med marknadens ökning på 1,9 procent (HUI).
Nettoomsättningen uppgick till 573 miljoner kronor (578), en minskning med 1,0 procent.
Rörelseresultatet uppgick till 1 miljon kronor att jämföra med 17 miljoner året före.

Bolaget redovisar också att rörelseresultatet för den senaste 12 månaderna som uppgår till 38 miljoner kronor.

Under första halvåret 1 september 2015 till 29 februari 2016 ökade försäljningen i jämförbara butiker med 5,1 procent.
och nettoomsättningen uppgick till 1 129 miljoner kronor (1 087), motsvarande en ökning med 3,8 procent.

Rörelseresultatet för det första halvåret uppgick till 30 miljoner kronor att jämföra med 40 miljoner första halvåret 2014/2015.

Dagmar Forne/ Dagens Handel

BREAKING
{{ article.headline }}
0.062