I senaste numret av Habit reder vi ut vilken teknik som faktiskt lyfter butikerna. Vad ska den enskilda handlaren satsa på? Ett kassasystem med integrerad webbutik, en smart spegel eller en storbildsskärm med pekfunktion? Helt klart är det förvillande lätt att gå vilse bland innovationerna. Eller som Erich Hugo, expert inom teknikdriven butikskommunikation uttrycker det i ett av reportagen: ”Det är en magisk tid för retailers, men innan du skapar en app eller bestämmer dig för ett kassasystem behöver du en tydlig affärsmodell för att göra rätt val och se att du får ut något av de investerade kronorna.”
ÅTER TILL FORUMET i Davos. Det blev inte den digitala utvecklingen som genomsyrade mötet, istället dominerade ekonomiska spörsmål dagarna. På plats släppte konsultjätten Price Waterhouse Cooper (PWC) sin årliga undersökning om den ekonomiska framtidstron bland världens företagsledare. Endast 27 procent av de 1 400 ledare som intervjuats gav en optimistisk bild. Osäkerheten kring hur växelkurserna utvecklas lyftes fram som ett av orosmolnen.
DEN STARKA DOLLARKURSEN har drabbat flera svenska modeleverantörer.
– US-dollarn stökade verkligen till det under förra året. Att nå lönsamhetsmål har varit en extrem utmaning i dessa tider, berättade Tina Foghammar, vd på Twist & Tango, nyligen i Habit.
Även butikerna kämpar på sitt håll, och här sker en tydlig växelverkan. Minimarket är bara en i raden av svenska varumärken som nyligen kastat in handduken. Relationen till butiksledet nämns som en av orsakerna: ”Vi har länge agerat ofrivillig bank åt butikerna”. För en kort tid sedan stängde butikskedjorna Solo och The Industry igen. Jag befarar att det var mer än den innovativa tekniken som fattades dem.