Eccos nettoförsäljning för 2015 uppgick till 1,3 miljarder euro och resultatet före skatt landade på 183 miljoner euro vilket var en ökning med 4 procent, enligt ett pressmeddelande gällande bokslutet för 2015.
För första gången i den anrika skokoncernens historia står nu försäljningen utanför Europa för mer än 50 procent av den totala omsättningen, vilket är en del i målet att få en bra och välbalanserad global närvaro.
Ecco och partner öppnade 174 butiker under året men rationaliserade samtidigt också butiksportföljen vilket gav 95 fler butiker förra året jämfört med 2014.
Koncernens uppger att resultatet är tillfredsställande och något bättre än föregående år då Ecco presterade 176 miljoner euro i vinst. Förlorad försäljning i Europa hämtades hem genom att öppna fler butiker, lansering av webbutiker och genom att arbeta nära återförsäljarna. Koncernen ökar på samtliga markander med Ryssland och Ukraina som undantag. Försäljningsökningar syns enligt koncernen i samtliga kanaler.