23948sdkhjf

Zalando hoppas på marknadsandel om 5 procent

– 2015 var ett extremt framgångsrikt år för Zalando, med både tillväxt och tydlig vinst, konstaterar e-modejättens vd Ruben Ritter.
 Det visar e-handlarens rapport för fjärde kvartalet.
Tillväxten landade över plan, på hela 34 procent, och vinstmarginalen på 3,6 procent. Intäkterna för 2015 var 2 958 miljoner Euro med ett justerat rörelseresultat på 107,5 miljoner euro.

Vd Ruben Ritter konsterade direkt från rapportpresentationen i Berlin att det kändes bra:

– Några år tillbaka i tiden fick vi ofta frågan om vi någonsin skulle bli lönsamma.

Och lönsamheten är på plats trots ”en hög investeringsnivå”, där pengar lagts bland annat på teknik, logistik och hög kundnöjdhet.

En del av teknikinvesteringar handlar exempelvis om att utveckla appar och driva trafik från mobila apparater. Under hösten kom runt 60 procent av trafiken till Zalndos nätbutik från mobiltelefoner och surfplattor.

Under året har bolaget öppnat teknikcentrum både i Berlin och i Helsingfors.

Tillväxten syns också på anställningssidan, där bolaget nu är uppe i 10 000 anställda totalt.

Målet för 2016 är fortsatt snabb tillväxt inom spannet 20 till 25 procent med en marginal på mellan 3 till 4,5 procent.

Viljan är att komma upp och ha en marknadsandel om 5 procent av Europas totala modeindustri.

– Idag har vi en procent av den europeiska marknaden. Men just på hemmamarknaden Tyskland är vi uppe i fem procent, säger Ruben Ritter och förtydligar att vägen för att nå dessa mål är att fortsätta att investera i kund och teknik.

Bolaget har hela tiden pilotförsök i gång. Ett sådant är samarbete med Uber för leverans från leverantörers butik direkt till näthandlande slutkund.

– Själva kommer vi inte att investera i last-mile leveranser, säger Ruben Ritter.

Ylva Åkesson/Dagens Handel
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.079