23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Habit
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Boomerang tänker nytt

Ny företagsplattform och kollektionskoncept ska lyfta Boomerang. Därtill satsar det 40-årsjubilerande modeföretaget med att öppna butiker i Sverige, Kina och Norge. Nära 20 ytor i Kina ska öppnas under de närmaste åren.

Boomerang lanserar en ny företagsplattform, med fokus på digital utveckling, och ett nytt kollektionskoncept till hösten som ska knyta an till det 40-årsjubilerande modeföretagets historia. Därtill ska modegraden höjas och kollektionen bygga på stilmässigt hållbara kärnprodukter.

– Nu lägger vi grunden för vår expansion den kommande 5-årsperioden. Jag är otroligt stolt över vårt team och den förändringsresa som vi åstadkommit på kort tid. I år kommer vi se ett modernt och uppdaterat uttryck i kollektionerna, 3 nya butiker som öppnar och 2 nya marknader. Nu fokuserar vi med full kraft på att driva affären vidare, både i traditionella och digitala kanaler, säger vd Sofia Bothelius i ett pressmeddelande.

Nya marknader för Boomerang blir Norge och Kina där långsiktiga samarbeten tecknats med enligt företaget starka partner. I vår öppnar en 257 kvadratmeter stor shop-in-shop i shoppinggallerian WuKeSong Zhuo Zhan i Peking. Planen är att öppna 18 shop-in-shops under de närmaste åren i större städer med fokus kring Pekingområdet.

Livsstilsföretaget menar också att tillväxtmöjligheter även finns på flera mellaneuropeiska marknader på längre sikt.

Boomerangs omedelbara tillväxt ligger enligt modeföretagets egenägda kanaler och i mitten av mars öppnar en 160 kvadratmeter stor butik i markplan på det nya modestråket i Gränby Centrum i Uppsala. Den 6 april öppnas en butik om 151 kvadratmeter i shoppingcentrumet Femman i Göteborg och senare i år öppnar också en ny butik i Hansa-gallerian i Malmö.

Under året introduceras ett nytt inredningskoncept i naturmaterial och i en grå-blå färgpalett med industriella inslag och möbler från svenska formgivare.

Boomerang har gjort förluster de senaste åren och omsatte enligt Habits marknadssiffror 110 miljoner kronor 2014 med ett rörelseresultat om -18,4 miljoner kronor.

Läs en intervju med vd Sofia Bothelius i kommande nummer av Habit.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.078