23948sdkhjf

Hon pausar varumärket Carin Wester

Carin Wester gör ett uppehåll med sitt självbetitlade varumärke på oviss tid. Det berättar hon för Habit.


Det blir inga fler kollektioner under namnet Carin Wester. I alla fall inte på ett tag. Carin Wester pausar sitt varumärke på obestämd tid. Anledningen är att det saknas kapital.

– Jag hoppas att jag kan plocka fram varumärket om några år igen, säger hon till Habit.

Carin Wester startade varumärket 2003. I juni 2014 förvärvade Global retail, som driver ett antal G-star-butiker i Sverige, 51 procent av bolaget. Carin Wester behöll 20 procent. I och med förvärvet tillfördes nytt kapital. Men det visade sig inte vara tillräckligt.

De nya majoritetsägarna hade stora planer för varumärket. Bolaget skulle omstruktureras och fokus skulle läggas på försäljning. Det berättade Global retails vd Anton Granlund för Habit vid tiden för köpet.

I somras kommunicerade ägaren att det skulle ske en kapitalanskaffning via crowfounding. Målet var fyra miljoner kronor. Varumärket skulle växa internationellt och egna butiker skulle öppnas. Omsättningen skulle nå 250 miljoner kronor inom tio år. Men något kapital blev det aldrig. Endast hälften kom in och insamlingen avbröts.

– Det var synd. Jag hade önskat att vi hade hittat en väg där, att ta in pengar och fortsätta, säger Carin Wester.

Tidigt i höstas stod det därför klart att det inte skulle bli någon höstkollektion 2016.

– Vi hittade inte något sätt att samarbeta vidare, säger hon om det faktum att det inte blir någon snar fortsättning för varumärket.

I höstas gick Carin Wester in som damdesigner på WeSC på konsultbasis för att rita höstkollektionen 2016. Sedan februari är hon heltidsanställd på bolaget.

Habit har sökt Anton Granlund för en kommentar.

Bild: Carin Wester visar WeSC:s damkollektion för hösten 2016 – hennes första kollektion för bolaget.
Foto: Kajsa Åström
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062