23948sdkhjf

Attityd med värme

Carl-Axel Wahlström har startat barnklädesvarumärket Maison Chaos. Första kollektionen lanseras i augusti.
Carl-Axel Wahlström är kreativ chef och motorn i nystartade Stockholmsbaserade barnklädesvarumärket Maison Chaos som han grundade sommaren 2015 tillsammans med investeraren och försäljningschefen Sven Wallén samt ett kreativt kollektiv av olika formgivare och designer. Wahlström har en bakgrund som AD och regissör i reklambranschen och han var även med och startade butikskonceptet & Other Stories. Han har även drivit ett internationellt modemagasin.

Varför startade du Maison Chaos?

– Att jag skulle starta ett barnklädesvarumärke har jag vetat i två år. Sedan vi väl drog i gång i augusti i fjol så har det gått fort och nu visar vi upp första kollektionen på en rad mässor runt om i Europa, bland annat på Londonmässan Dot to Dot, Pitti Bimbo i Florens och Ciff Kids i Köpenhamn. Att det blev barnkläder tror jag är en ganska klassisk historia; jag har barn själv och hittade inte vad jag sökte till honom i form av snygga och funktionella plagg.

Vad är stommen i varumärket?

– Det handlar om ”athleisure”, skräddade smala underdelar och lite större voluminösa överdelar. Utgångspunkten är en klassiska leggins eller tajts för att det är bekvämt och sedan en större tröja eller klänning till. Det ska finnas en attityd i plaggen om än med värme. Jag vill att alla barn oavsett kön ska känna sig tuffa, superhjältetuffa.

Och prisbilden?

– Vi hamnar någonstans omkring Mini Rodini eller Polarn O. Pyret då vi vill producera i Europa och erbjuda en bra kvalité och arbeta hållbart. Vi producerar allt i Portugal och första kollektionen innehåller byxor, tröjor, kjolar, klänningar och ytterplagg, omkring 25 plagg. Kläderna är ritade för att hålla länge, också i passform, och jag tror på att köpa lite större för att barnen ska kunna växa i plaggen som sedan också kan gå i arv. Jag har alltid köpt kläder i en storlek större till min son för jag tycker att det blir en snygg silhuett.

Storleksspannet går från 3 år upp till 14 år och för Carl-Axel Wahlström har det varit viktigt att kunna ha en dialog med barn och inte bara erbjuda kläder som vuxna valt att klä barnen i, utan något som barnen själva vill bära.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078