Lågpriskonceptet Rut & Circle köptes av NA-KD, som drivs av Jarno Vanhatapio, grundare av Nelly.com, i november i fjol.
I samband med affären berättade Jarno Vanhatapio för Habit att förvärvet innebär en dörröppnare för Rut & Circle globalt, genom att expandera distributionen i både konsument- och återförsäljarled, ”tack vare våra kontakter”.
Habit kan nu avslöja att MNO tar över distributionen.
– Vi ansvarar för all införsäljning från och med hösten och har tagit över befintliga agenter, säger Mikael Engdahl, vd på MNO till Habit, på plats i Köpenhamn för att sälja in höstens kollektion.
– Jag tog över Rut & Circle för att det är ett välkänt varumärke med ett stort värde i. Återförsäljarledet är brett. Nu ska vi se hur vi kan förädla varumärket framåt. Det är klart att mycket kan förbättras. Jag ser tillexempel att kollektionerna kan bli tightare.