23948sdkhjf

H&M gick starkt 2015

H&M öppnade 413 nya butiker under fjolåret och omsättningen ökade med 19 procent. Nu har klädjätten nära 4 000 butiker på 61 marknader. Resultatet har följt med trots dyr dollar.
H&M:S vd Karl Johan Persson säger i sin vd-kommentar att bolaget är inne i ett mycket expansivt skede. Planen är att öka antalet butiker med 10–15 procent per år även framgent.

– 2015 har varit ett mycket expansivt år för H&M-koncernen. Vi har öppnat 413 nya butiker netto varav 249 under fjärde kvartalet, tio nya H&M-onlinemarknader och haft framgångsrika etableringar på de nya butiksmarknaderna: Indien, Sydafrika, Peru, Taiwan och Macao. Totalt sett har vi nu butiker på 61 marknader samt onlineförsäljning på 23 av dessa, säger han.

Försäljningsutveckling för alla koncernens varumärken: H&M, H&M Home, Cos, & Other Stories, Weekday, Monki och Cheap Monday, bedömer han som god.

Under året har koncernen sålt för sammanlagt 210 miljarder kronor inklusive moms, vilket är en ökning med 19 procent i svenska kronor. I lokala valutor var ökningen 11 procent.

Årets resultat efter skatt ökade till 20,9 miljarder kronor, vilket är H&M:s högsta resultat hittills – detta trots att den starka US-dollarkursen har fördyrat inköpen avsevärt.

Helår (2014-12-01—2015-11-30)

• Väl mottagna kollektioner för H&M-koncernens samtliga varumärken bidrog till en bra försäljning om 210 miljarder kronor inklusive moms samt ökade marknadsandelar.
• H&M-koncernens omsättning exklusive moms ökade med 19 procent till 180 861 (151 419) miljoner svenska kronor under räkenskapsåret. I lokala valutor var ökningen 11 procent.
• Bruttoresultatet ökade med 16 procent till 103 167 miljoner svenska kronor (89 052), vilket motsvarar en bruttomarginal om 57,0 procent (58,8).
• Resultatet efter finansiella poster ökade med 1,3 miljarder kronor och uppgick till 27 242 miljoner kronor (25 895), en ökning med 5 procent. Koncernens resultat efter skatt ökade till 20 898 miljoner kronor (19 976), motsvarande 12:63 kronor (12:07) per aktie, en ökning med 5 procent.
• Årets ökning av resultatet gör att 75 miljoner kronor har avsatts till H&M:s belöningsprogram HIP, H&M Incentive Program, som vänder sig till alla anställda.
• Mycket stark expansion under året. Totalt öppnades 413 (379) nya butiker netto och tio nya onlinemarknader. Vid räkenskapsårets slut uppgick antalet onlinemarknader till 23 och antalet butiker till 3 924 på 61 marknader.
• Över 16 000 nya arbetstillfällen skapades i H&M-koncernen under 2015. Vid räkenskapsårets slut uppgick antalet medarbetare till drygt 148 000 (132 000).

Dagmar Forne/Dagens Handel
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062