23948sdkhjf

Den nya konsumenten

LEDARE Klädhandeln kommer att ha en fortsatt hög tillväxttakt under 2016, spår HUI Research. Men vem är det framför allt som shoppar och hur fångar handeln upp konsumenten mest effektivt?
Klädhandeln kommer att ha en fortsatt hög tillväxttakt under 2016, spår HUI Research. Prognosen landar på 4 procent, vilket visserligen innebär en viss dämpning jämfört med förra årets 7 procent, men konsumenten har alltjämt pengar att spendera.
Men vem är det framför allt som shoppar och hur fångar handeln upp konsumenten effektivast?

I ett samtal med en av Köpenhamns, sedan många år tillbaka, mest tongivande modeinköpare dök en för mig i sammanhanget otippad konsumentgrupp upp: De unga männen.
Enligt inköparen är det ynglingar som vågar, och som mest välvilligt lättar på plånboken. Unga män blandar gladeligen högt och lågt, mixar gammalt med nytt. Kvinnorna däremot, är mer traditionella. De upprepar sin stil, väljer ett och annat signaturplagg eller accessoar från en välkänd designer, men några klädmässiga experiment är det inte tu tal om.

Det har länge pratats om ett herrmode på väg uppåt kreativt, men det är långt ifrån alltid som catwalktrenderna återspeglas i butiksledet.
Jag ställde den retoriska frågan på samma plats så sent som i somras: Är tiden mogen för J.W.Andersons navelkorta toppar eller Casely-Hayfords hybridplagg för män? Är kunden tillräckligt vidsynt?
Utvecklingen går uppenbarligen undan.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062