23948sdkhjf

"Den svenska modescenen är väldigt spännande just nu"

På måndag den 1 februari drar visningsveckan, Fashion Week, i Stockholm i gång. En av nykomlingarna i schemat är Londonbaserade Greta Gram. För Habit berättar hon om inspirationen bakom kommande kollektion.
Berätta om varumärket; vad står det för och vem är Greta Gram?

– Det är ett designdrivet varumärket och idéen är att leverera högsta kvalitet och passform. Uttrycket är feminint minimalistiskt. Jag jobbar konceptuellt i designarbetet med allt från prints till produktdesign. Alla mönster och prototyper blir till i ateljén i östra London för att få fram skarp precision och rätt snitt i plaggen. Fokus ligger på strukturer, material och prints och det handlar om starka silhuetter med rena linjer i noga utvalda material av hög kvalitet, jag arbetar hellre med linjer och proportioner än dekorationer. Varumärket grundades i London i fjol men planerna har funnits länge. Efter utbildningen till modedesigner på Textilhögskolan i Borås jobbade jag som designer för bland andra Viktor & Rolf i Amsterdam.

Kollektionen som ska visas är din andra. Berätta om nyckelplagg, färg och inspiration!
– Inspirationen kommer från mixed media, surrealistiska målare och de Miró-affischer som hängde i lägenheten där jag växte upp och som jag övade på att läsa på. Det är personligt och jag tror att de saker vi var omgivna av när vi växte upp blir referenser vi bär med oss och som dyker upp i medvetandet då och då.

Surrealism, och även rokoko, är en inspiration i både silhuetter och material; i bälten, rynk och åtdragna midjor. Där finns en genomskinlighet i både prints och i några av detaljerna. Trycken är alla sprugna ur samma kärna som resten av kollektionen; sköldpadds- och snäckskal på ett förvridet sätt, med en målad känsla och med genomskinlighet och oskärpa. Färgerna i kollektionen är dämpade med inslag av ljusare och skarpare nyanser. En spännande tolkning av den feminina och sofistikerade estetik som identifierar märket.

Varför visning i Stockholm, vilka är förväntningarna?
– Greta Gram är ett svenskt varumärke med skandinavisk design och på något vis är ändå basen i Stockholm. Jag upplever den svenska modescenen som väldigt spännande just nu, det känns som att vi är i en brytpunkt där det också finns ett stort utrymme för nya designer att synas. Förväntningarna är höga och jag är supernöjd med kollektionen. Det finns många showpieces och nya inslag och det är en tydlig utveckling från förra kollektionen. Den här kollektionen förstärker helt klart varumärkets identitet och produktionen känns väldigt stark. Inför visningen jobbar vi med stylisten Linn Hägglund som är grym och jobbar stenhårt för att det ska bli en bra visning. Förutom visning i Stockholm ska vi även ha ett showroom i London under februari där både inköpare och press kan se kollektionen.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063