23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Habit
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Svenska modebolag lanserar lånekollektion

Hope, Weekday och Whyred är några av de svenska modevarumärken som ingår i Sharewear. En kampanj som skall engagera till en mer hållbar modeindustri.

I dag lanseras Sharewear, en slags lånegarderob på Instagram. Modeintresserade från 12 länder kan låna unika plagg och accessoarer via Instagram. Låntagaren behåller plagget i en vecka, lägger upp en selfie på sig och plagget på sitt Instagramkonto och via kommentarsfältet går det sedan vidare till nästa person.

Bakom initiativet står Svenska institutet och Visit Sweden i samarbete med modebranschorganisationerna ASFB och Swedish Fashion Council. Medverkande modeföretag är Filippa K, House of Dagmar, Nikolaj d’Etoiles, Uniforms for the Dedicated, Weekday och Whyred.

– Kampanjen Sharewear är ett exempel på hur Sverige engagerar människor i världen. Våra budskap om hur Sverige arbetar med innovation, kreativitet, livsstil och hållbarhet ska skapa uppmärksamhet och stärka landets varumärke, säger Thomas Brühl, vd på Visit Sweden, i ett pressmeddelande.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.081