Kappahl levererade ett rörelseresultat om 117 (95) miljoner kronor efter första kvartalet, september-november. Det är ”23 procent högre än föregående år, och en rörelsemarginal som tangerar det långsiktiga målet om 10 procent”, säger kedjans vd och koncernchef, Danny Feltman, i en kommentar.
Även periodens bruttomarginal visade positiva siffror: 764 miljoner kronor (743), vilket motsvarar en bruttomarginal om 65,6 (63,3) procent.
Nettoomsättningen under kvartalet uppgick till 1 165 miljoner kronor (1 174), en minskning mot föregående år på -0,8 procent. Utvecklingen förklaras som en effekt av nya och stängda butiker om 0,6 procent, förändringen i jämförbara butiker om 0,8 procent, samt valutakursförändring om totalt -2,2 procent.
Under perioden har sex butiker öppnats och en har stängts. I slutet av kvartalet hade Kappahl 373 butiker, det är fyra färre enheter än förra året. Av dessa finns 170 i Sverige, 101 i Norge, 61 i Finland och 41 i Polen.
I dagsläget har Kappahl kontrakt på sju nya butiker och arbetet med att expandera e-handeln fortgår. I november var det premiär för e-handeln i Polen. Därmed finns kedjan med e-handel i samtliga länder där man har fysiska butiker.