23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Habit
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Stärkt Kappahl

Kappahls rörelsemarginal för första kvartalet ligger nära det långsiktiga målet om 10 procent.

Kappahl levererade ett rörelseresultat om 117 (95) miljoner kronor efter första kvartalet, september-november. Det är ”23 procent högre än föregående år, och en rörelsemarginal som tangerar det långsiktiga målet om 10 procent”, säger kedjans vd och koncernchef, Danny Feltman, i en kommentar.

Även periodens bruttomarginal visade positiva siffror: 764 miljoner kronor (743), vilket motsvarar en bruttomarginal om 65,6 (63,3) procent.

Nettoomsättningen under kvartalet uppgick till 1 165 miljoner kronor (1 174), en minskning mot föregående år på -0,8 procent. Utvecklingen förklaras som en effekt av nya och stängda butiker om 0,6 procent, förändringen i jämförbara butiker om 0,8 procent, samt valutakursförändring om totalt -2,2 procent.

Under perioden har sex butiker öppnats och en har stängts. I slutet av kvartalet hade Kappahl 373 butiker, det är fyra färre enheter än förra året. Av dessa finns 170 i Sverige, 101 i Norge, 61 i Finland och 41 i Polen.

I dagsläget har Kappahl kontrakt på sju nya butiker och arbetet med att expandera e-handeln fortgår. I november var det premiär för e-handeln i Polen. Därmed finns kedjan med e-handel i samtliga länder där man har fysiska butiker.

Läs också: Nye vd:ns agenda
BREAKING
{{ article.headline }}
0.094