Stayhard förvärvar Castor Pollux
Ellos-ägda Stayhard blir majoritetsägare i varumärket som Henric Dahl lanserade 2013. – Det känns fantastiskt kul, berättar han för Habit.
– Det känns jättepositivt att få landa i en stor organisation där det finns finansiella medel att driva varumärket vidare, säger Henric Dahl till Habit. Dels innebär det att Castor Pollux kan leva vidare, dels att man hittar nya kanaler, når ut till en mycket bredare målgrupp och i och med köpet har Stayhard möjlighet att bredda sin målgrupp mot en mer mognare och påläst kund. Det kommer bli en intressant resa tillsammans.
Höstens kollektion nådde aldrig butikerna, bland annat på grund av att det saknades kapital. Återlanseringen av herrvarumärket med den nya ägaren sker under vecka 32 med höstkollektionen för 2016. Försäljningskanalen blir initialt Stayhards e-handelsplattform.
– Vad gäller 2017 ska vi i nästa vecka sätta planerna för hur varumärket ska byggas och huruvida varumärket ska säljas till återförsäljare som jag har jobbat med tidigare, säger Henric Dahl.
Varumärket består numera av tre linjer: Gold, Empire och Pollux by Castor Pollux. Henric Dahl själv beskriver varumärket som kompromisslöst och att det vänder sig till finsmakare och konnässörer.
Castor Pollux utsågs till finalist i kategorin Årets nykomling under Habits modegala i november i fjol. 2014 utsågs varumärket som vinnare av Swedish fashion talent.
Bildtext: Castor Pollux under Habit modegala i november i fjol.
Foto: Kalle Assbring