– Vi har lagt grunden och byggt upp varumärket och konceptet, men kan inte med befintlig distribution och organisation ta varumärket vidare enligt vår uppsatta expansionsplan, säger Isabel Lundahl, vd för Råh of Scandinavia, till Habit.
Bolaget omsatte 144 000 kronor och hade en förlust på 681 000 kronor, under 2013/08 till 2014/08, enligt Allabolag.se
Är den ekonomiska utvecklingen en central orsak till försäljningen?– Egentligen inte. Varumärket grundades 2001 och var vilande 2009 till 2013 då vi gjorde en omstart. Omsättningen för 2015 landade på 1,1 miljoner. Resultatet är inte helt fastställt än, men det landar ungefär på ett minus på 700 000. Beroende på bland annat ackumulerade löner.
Levereras vårkollektionen enligt plan?– Råh är ett höst- och vintervarumärke. Vi har valt att inte göra vårkollektioner. Men höstkollektionen för 2016 är klar och har börjat säljas in av vår tyska agent. Det finns också säljare för södra Sverige.
Hur många återförsäljare har ni i dag?– Vi har cirka 25 återförsäljare i Skandinavien.
– Butiken stänger sista januari.
Drabbas personal av försäljningen?– Vi har ingen fast personal förutom oss själva.
Finns det intressenter i dagsläget?– Det finns några intressenter, men ingen som vi har påbörjat någon förhandling med.
– Jag ska jobba med produktutveckling på Teddykompaniet.