Råh till försäljning
Det Höganäsbaserade varumärket Råh of Scandinavia är till försäljning. – Vi har en för liten organisation och kapital för att orka dra det vidare, säger varumärkets vd Isabel Lundahl till Habit.
Bolaget omsatte 144 000 kronor och hade en förlust på 681 000 kronor, under 2013/08 till 2014/08, enligt Allabolag.se
Är den ekonomiska utvecklingen en central orsak till försäljningen?
– Egentligen inte. Varumärket grundades 2001 och var vilande 2009 till 2013 då vi gjorde en omstart. Omsättningen för 2015 landade på 1,1 miljoner. Resultatet är inte helt fastställt än, men det landar ungefär på ett minus på 700 000. Beroende på bland annat ackumulerade löner.
Levereras vårkollektionen enligt plan?
– Råh är ett höst- och vintervarumärke. Vi har valt att inte göra vårkollektioner. Men höstkollektionen för 2016 är klar och har börjat säljas in av vår tyska agent. Det finns också säljare för södra Sverige.
Hur många återförsäljare har ni i dag?
– Vi har cirka 25 återförsäljare i Skandinavien.
Vad händer med Pop up-butiken i Höganäs?
– Butiken stänger sista januari.
Drabbas personal av försäljningen?
– Vi har ingen fast personal förutom oss själva.
Finns det intressenter i dagsläget?
– Det finns några intressenter, men ingen som vi har påbörjat någon förhandling med.
Vad ska du göra nu?
– Jag ska jobba med produktutveckling på Teddykompaniet.