23948sdkhjf

Rejäl ökning för Inditex

Den spanska modekoncernen redovisade en ökad vinst och försäljning för det brutna räkenskapsårets första nio månader.
Under det brutna räkenskapsårets första nio månader, 1 februari till 31 oktober ökade modekoncernens totala försäljning med 16 procent till 14,74 miljarder euro. Resultatet efter skatt landade på 2,02 miljarder euro vilket var en ökning med över 20 procent jämfört med samma niomånadersperiod i fjol. Koncernen skriver i rapporten att även den jämförbara försäljningen ökade stadigt.

Under de senaste nio månaderna har koncernen öppnat 230 butiker, varav 109 i Europa, på 48 marknader. Under perioden har koncernen också ökat onlinenärvaron för flera koncept däribland i Sverige med Uterqüe. Vid utgången av oktober hade modekoncernen 6 913 butiker på 88 marknader. På 28 av dessa marknader hade modekoncernen även onlinenärvaro.

Försäljningen under innevarande kvartal, perioden 1 november till 3 december, ökade med 15 procent i butik och online mätt i lokala valutor.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063