23948sdkhjf

Fredagsköpfest

Fenomenet Black Friday verkar ha slagit igenom på allvar i Sverige. Åtminstone om man får tro Postnord som i en undersökning noterar att 91 procent av Sveriges befolkning uppmärksammade tilltaget. Kläder toppade listan på mest inhandlad vara.
Enligt en undersökning som Postnord låtit genomföra under den gångna helgen så framkommer att svenskarna handlade varor för 2,3 miljarder kronor under Black Friday, ett fenomen som nu 91 procent av svenskarna ska känna till. Var femte svensk handlade i fredags varor på rea och 95 procent av alla inköp ska ha skett från svenska handlare, både i e-handel och i fysiska butiker. Kläder och hemelektronik var de mest handlade produktkategorierna.

– Den gångna helgen har vi sett hur näthandeln tagit sig till ytterligare en ny nivå i Sverige och blivit ännu viktigare för svenska detaljhandelsföretag. Med kraft har både svenska handlare och konsumenter nu tagit till sig fenomenet Black Friday och befäst den helgen som det stora startskottet för julhandeln, säger Postnords e-handelsexpert Arne Andersson.

Enligt Postnord väntas svenskarna handla en fjärdedel av klapparna i e-handeln till ett värde av 5,5 miljarder, en ökning med 40 procent mot i fjol.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.079