23948sdkhjf

Vanhatapio: Nu blir Rut & Circle globalt

Habit har pratat med Jarno Vanhatapio om köpet av Rut & Circle. Förvärvet är inte det sista. Fler uppköp är att vänta, berättar han för tidningen.
Jarno Vanhatapios bolag NA-KD tar över fem nyckelpersoner från Rut & Circle: Alexandra Olsson , säljare; Therese Larsson , inköpare; Ulrika Sörensen , inköpare och designer; Anna Strååt , inköpsassistent samt Mikael Månsson , logistik. Förvärvet sker 1 december och 1 januari nästa år flyttar de fem in i NA-KD:s kontor i Göteborg.

– Vi knyter till oss kompetensen för att bevara själen i varumärket. Återförsäljarna kommer inte att märka någonting. Det är business as usual. Rut fortsätter sin resa. Wholesaledelen ska fortsätta precis som vanligt, säger Jarno Vanhatapio till Habit.

Vad som händer med de övriga anställda i Rut & Circle är i nuläget oklart. Jarno Vanhatapio hänvisar frågan till bolagets vd Caroline Hjelte , som Habit har försökt att nå utan resultat.

Utöver förvärvet av varumärkena Rut & Circle, Sally & Circle, X & Circle och Ava June, bolagets grossistverksamhet och onlinebutik ingår även Rut & Circles flaggskeppsbutik i Nordstan/Femmanhuset i Göteborg. Trots att Rut & Circle driver elva butiker är endast den största intressant i dagläget, säger Jarno Vanhatapio och hänvisar till Caroline Hjelte om vad som händer övriga butiksbeståndet. Den senaste etableringen var i samband med öppningen av Mall of Scandinavia, i november. Men Jarno Vanhatapio stänger inga dörrar för att driva fler Rut & Circle-butiker i framtiden.

– Det här är första steget. Sedan om vi skalar upp senare kan vara en möjlig fråga framåt. Butiken i Femmanhuset var en av de butiker vi ansåg intressant, säger han.

Förvärvet innebär en dörröppnare för Rut & Circle globalt genom att expandera distributionen i både konsument- och återförsäljarled, ”tack vare våra kontakter”, säger Jarno Vanhatapio.

– Nu ska vi öppna upp för världen, med försäljning i 182 länder. Vi är specialiserade på att ta över varumärken. Vi har en apparat som ska klara av att ta in varumärken och skala upp dem. Vi har en metodik som klarar av stordriftsfördelar, vilket gör att vi inte behövde ta över alla anställda i Rut & Circle.

Försäljningen kommer att drivs genom webbutikerna Na-kd.com samt Rutandcircle.com – primärt mot utlandet.
– Det är ett sätt att testa av nya marknader.

Varför ville du förvärva just Rut & Circle?
– Frågorna vi ställer är: är det ett varumärke som är möjligt att skala utomlands? Ja, det var det. Är det samma åldersgrupp som den vi vänder oss till? Ja. Dessutom arbetar vi med ett antal fabriker i dag. Genom förvärvet breddar vi vår fabriksbas och även vår private labelavdelning, säger Jarno Vanhatapio.

Hur kommer de som har affärer med Rut & Circle att möta beskedet om förvärv?
– Vi är väldigt måna om att de inte ska märka någonting. Det ska enbart vara positiva förändringar. Vi tar över deras orderbok. Vi kommer att fullfölja den och vara starka på att växa tillsammans. Förhoppningsvis blir vi en starkare partner till dem. Handlarna ska inta vara oroliga, tvärtom, nu ska vi gasa på ännu mer.

Totalt omsätter Rut & Circle cirka 70 miljoner kronor. Vilken potential ser du?
– Den delen vi tar över är cirka 40–45 miljoner kronor.

Hur ser de siffrorna ut om fem år, tror du?
– Det är svårt att säga. Men vi tar inte över saker för att de ska stå still utan för att de ska expandera. Rut & Circle har ett relativt moget återförsäljarnät i Norden, det finns en del att växa i, absolut. Det ska vara utvalda, bra återförsäljare i Norden. Men framför allt är det utlandet som gäller för expansion.

Kan du se en fördubbling av omsättningen om några år?
– Först ska vi få förvärvet stabilt, sedan ska vi börja tillväxten. Givetvis ska en viss tillväxt ske, men det måste vara bra återförsäljare.

Har du fler uppköp på gång?
– Ja, vi har något vi kikar på.

Något nära förestående?
– Inte på den här sidan av året. Men förhoppningsvis i början av nästa år.

Bild: Pernilla Hansson

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062