23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Habit
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Stark klädhandel i oktober

Klädhandeln och sport- och fritidshandeln hade positiva försäljningssiffror i oktober, enligt Detaljhandelsindex. Sämre gick det för skohandeln som landade på minus.

















Nu riktas blickarna mot julhandelns ”nya” startskott Black Friday som inträffar den 27 november. Shoppinghögtiden har fått starkast genomslag i elektronikhandeln men nu börjar även aktörer i andra branscher ansluta sig. Det kommer därför bli extra intressant att följa om den importerade amerikanska shoppinghögtiden får sitt breda genomslag i år och blir inledningen för årets julhandel. HUI förutspår att detaljhandelsåret avslutas starkt med en prognos om 5,0 procent i december."
Omsättningen för detaljhandeln mätt i löpande priser ökade med 5,0 procent i oktober jämfört med motsvarande månad 2014. Klädhandeln steg med 8,2 procent, mätt i löpande priser, och visar en ackumulerad försäljning på 7,1 procent under året. Även sport- och fritidshandeln har haft en positiv försäljning med ett plus på 5,4 procent. På helåret ökade sportsektorn med 5,8 procent. Skohandeln har haft det desto tuffare och tappade -4,1 procent i oktober. Hittills i år har skohandeln minskat med -3,1 procent. Den totala sällanköpshandeln ökade med 6,4 procent, medan dagligvaruhandeln ökade med 4,8 procent. I en kommentar till DHI skriver HUI research: "Sällanköpsvaruhandeln har varit detaljhandelns tillväxtmotor i år och utfallet för oktober månad var inget undantag. Försäljningen ökade med 6,4 procent och den trend som sticker ut mest är hushållens shoppingsug för kapitalvaror. Delbranscherna bygg, elektronik och möbler uppvisade alla starka tillväxttal. Den historiskt låga räntan i kombination med goda reallöneökningar har bidragit till dessa branschers framgång under året.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.094