Klädkedjan H&M har fått tillgång till arkiven i Musée des Arts Décoratifs på Louvren i Paris. Konsten och designen används som inspiration till vårens hållbara kollektion.
Av Katarina Angelin
H&M är exklusiv sponsor för utställningen ”Fashion forward – Three centuries of fashion” på Musée des Arts Décoratifs på Louvren i Paris som öppnar 7 april 2016. Samtidigt lanserar H&M vårens hållbara Conscious Exclusive-kollektion som tagits fram i nära samarbete med Musée des Arts Décoratifs. Klädkedjans designteam har hämtat inspiration från de historiska modesamlingarna och från konstnärer som Gustave Moreau. – Den här kollektionen tar hållbart mode till en helt ny nivå. Med innovativa material som pärlor av återvunnet glas samt Denimite ‒ ett material tillverkat av återvunna denimplagg ‒ har vi skapat en samtida hållbar kollektion som andas sofistikerad charm, säger Ann-Sofie Johansson, kreativ rådgivare på H&M, i ett pressmeddelande.