23948sdkhjf

Modeföretag i reaöverenskommelse

– Nu är tiden mogen för att återta reabegreppet.
 Det säger Mikael Sandström, branschordförande Svensk Handel Stil, med anledning av den nya reaöverenskommelsen hos svenska sko- och modebutiker.
De runt 2 500 retailföretag inom kläd- och skobranschen som är medlemmar i Svensk Handel Stil, däribland kedjor som Lindex, Kappahl, Indiska och Joy, har tagit ett gemensamt beslut på hur man ska arbeta med begreppet ”rea”.

Överenskommelsen, som rör i runda tal 5 500 butiker/arbetsplatser inom modebranschen, innebär att medlemsföretagen rear högst fyra gånger per år. Det ska ske i samband med sedvanlig sommar- och vinterrea. Till detta kommer en begränsad mellansäsongsrea.

– Det här innebär också att vi ska undvika begrepp som ”jackrea” och ”byxrea”, säger Mikael Sandström och tillägger:

– I övrigt har vi inga synpunkter på medlemmarnas övriga pris- eller rabattkampanjer.

Han tror att överenskommelsen kan ge goda spridningseffekter:

– Vi behöver en tillnyktring. Begreppet rea har urvattnats.

Att komma överens om att begränsa användningen av både begreppet och företeelsen rea är något som man länge talat om inom Stil.

– Men nu är tiden äntligen mogen. Vi måste komma till besinning vad gäller alla dessa former av rabattkampanjer, säger Mikael Sandström.

Överenskommelsen sker lägligt inför kommande julhandel men också mot bakgrund av att Konsumentverket startat en granskning av hur landets sportkedjor använder olika priserbjudanden.

– Vi gör detta också för att vara proaktiva och visa att vi reagerar på de här gråzonerna visavi marknadsföringslagen, säger Mikael Sandström.
Ylva Åkesson/Dagens Handel

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062