Livsstilsvarumärkets vinst sjönk med över 9 miljoner kronor under tredje kvartalet.
Av Kajsa Åström
Under juli–september sjönk de totala rörelseintäkterna till 76,9 miljoner kronor jämfört med 77,8 miljoner för tredje kvartalet i fjol. Nettoomsättningen ökade med 1,5 procent medan resultatet uppgick till 5,2 miljoner kronor (14,4). Bruttomarginalen påverkades av en svag norsk krona och en stark dollar. Under perioden januari till september minskade lönsamheten med nästan 13 miljoner kronor jämfört med motsvarande period förra året. Rörelseintäkterna ökade med 4,5 procent till 203,6 miljoner kronor (194,8). Marknader som Sverige, Frankrike, Spanien och Tyskland visar en positiv utveckling medan USA-marknaden går trögare än förväntat, skriver bolaget i en kommentar. Det kommer också att ta längre tid än planerat att nå de uppsatta målen. I december öppnar Lexington butik i Singapore tillsammans med en franchisepartner.