23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Habit
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Nytt varumärke ger modebranschen långfingret

William Lundgren lanserar i nästa vecka varumärket Bite. Han passar på att ge en känga åt modebranschen som ”inte vågar lyfta svåra problemområden”.
William Lundgren











Bites grundare, , kallar sitt varumärke för ”nydanande och humanekologiskt”. Han kritiserar modeindustrin för att bland använda sig av konventionell bomullsodling som varje år bidrar till att ”tusentals människor dör av skador”. Få klädaktörer vågar lyfta frågan, skriver han i en pressrelease. Därför startade han Bite. William Lundgren ställer sig också kritisk till affärsmodeller inom modeindustrin, modeller som ”stimulerar snabb, ogenomtänkt konsumtion”. Han förespråkar därför ”en mer intelligent produktion och konsumtion”. Varumärket förespråkar resursomfördelning för att skapa hållbarhet. Dels kommer nya plagg att produceras, dels kommer vintagekläder att redesignas. Bite kommer även att arbeta tillsammans med andra kreatörer. Varumärket lanseras den 14 november i Göteborg.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.078