Nu varnar H&M Danmark för en falsk fan-sida som redan lurat 1000 kunder att anmäla sig till en tävling om varor för 20 000 danska kronor.
Av Thomas Karlsson
I dag, torsdag, skriver danska Berlingske Tidende att H&M varnar för den falska Facebook-sidan, som i modekoncernens namn lockar med tävlingar, bland annat med det fantastiska priset att få komma till butiken på Strøget i Köpenhamn och ”shoppe amok” för 20 000 danska kronor. Men sidan har absolut inget med modekoncernen Hennes & Mauritz att göra, även om den nya Facebook-sidan använder sig av modekoncernens logga. Sidan har fått tusentals likes. Fenomenet är inte okänt. På senare tid har Berlingske uppmärksammat problemet och i artikeln framhålls att det skett en explosion av kopierade varor som bjuds ut via sociala medier och falska appar. Syftet är att stjäla konsumenternas data. På sin äkta H&M Facebook-sida varnar nu H&M sina kunder för att gå in på den falska sidan, att likea den eller lämna uppgifter. Enligt den danska Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen finns det falska Facebook-sidor till salu. De säljs när de uppnått 10 000 likes, och det är lätt att åstadkomma om man lottar ut stövlar eller lovar en gratis handväska. /dagenshandel.se Dagmar Forne