Nya finansiella mål: Att bli lönsamt
Efter snart sex bokslut går bolaget ännu inte med vinst. Men i den nya affärsplanen är målet att löpande förbättra lönsamheten.
Förlusten under årets tredje kvartal uppgick till nästan 11 miljoner kronor. Det är primärt anskaffningen av nya kunder utanför Sverige som tickar pengar. Marknadsföringskostnaderna under kvartalet låg på drygt 26 miljoner kronor, vilket är mer än det dubbla jämfört med motsvarande period i fjol.
Sportamore ska nu ”gradvis skifta primärt fokus från maximal tillväxt till tillväxt under lönsamhetsförbättring”, skriver vd Johan Ryding i en kommentar. Under hösten har bolaget antagit en ny affärsplan där målet är att ”löpande förbättra bolagets lönsamhet i syfte att år 2020 uppnå EBITDA-resultat om 5–10 procent i segmentet Sverige och positivt EBITDA-resultat i segmentet Övriga Norden.” Samtidigt är målet att växa snabbare än marknaden.