Den tyska nätjätten Zalando justerar upp tillväxten för helåret efter en sällsynt ökning hittills i år.
Av Habit
Text: Ylva ÅkessonZalando växte med cirka 42 procent under tredje kvartalet, enligt delägaren Kinneviks senaste delårsrapport som släpptes i fredags. Preliminära intäkter i det tredje kvartalet uppgick till 707–717 miljoner euro, vilket motsvarar en tillväxt på mellan 41–43 procent jämfört med motsvarande period föregående år. Tillväxten tillskrivs bland annat investeringar ”i ett antal nyckelinitiativ”, bland dem mobilapplikationer. Trots omsättningstillväxten blev det förlust under kvartalet. Preliminär och justerad EBIT uppgick till mellan –18 och –32 miljoner euro. Ledningen kommenterar resultatet med att det ”var i linje med Zalandos strategi att investera i långsiktig tillväxt.” Tack vare nio starka försäljningsmånader hittills i år justerar ledningen upp tillväxtsiffrorna för helåret till mellan 33–35 procent. Medan EBIT-marginalen justeras ned till cirka 3-4 procent, på grund av expansionssatsningar. Zalando släpper rapporten för tredje kvartalet den 12 november. Siffrorna ovan är preliminära.