23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Habit
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Så ska Tretorn växa med sneakers

Sedan i somras äger ett amerikansk bolag varumärkesrättigheterna till Tretorn. Till Habit kommenterar Tretorns vd nu konsekvenserna av köpet.

I somras sålde tyska Puma varumärkesrättigheterna för Tretorn till amerikanska Authentic Brands Group, LLC (ABG) efter att ha ägt rättigheterna sedan 2001. Anledningen var att renodla verksamheten för att fokusera på Puma och Cobra Golf. Driften av bolaget sköts fortsatt av svenska Tretorn med huvudkontoret i Helsingborg.





Till Habit säger Tretorns vd

Joakim Appelqvist

att köpet innebär en satsning på den amerikanska marknaden och att den även ger ringar på vattnet i Skandinavien.





– De nya ägarna kommer att satsa i USA vilket kommer att ge effekt även här. De är förtjusta i sneakers och det kommer vi även få se mer av i Europa, säger Joakim Appelqvist till Habit.





Tretorns gummiprodukter utgör 90 procent av marknadsandelarna i Sverige. Resten står sneakersförsäljningen för. Men på det ska det bli ändring.





– Satsningen på sneakers blir nytt för den skandinaviska marknaden, säger Joakim Appelqvist.





Det var märkbart i Tretorns monter under modeveckan i Köpenhamn härom veckan. Våren och sommaren är mer sneakersorienterad än tidigare. Företaget storsatsar på ikonprodukterna – bland annat en uppdaterad version av den modell som tennislegenden Björn Borg vann Wimbledon med 1976.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.063