23948sdkhjf

Mer hållbart i modepåsen?

Fler upplever att de handlar mer hållbart mode än för tre år sedan. Samtidigt uppger en tredjedel av de tillfrågade i en ny undersökning att det svårt att veta hur man ska gå tillväga för att handla mer hållbart och att liten tid läggs på att ta reda på om hur modeföretagen arbetar med hållbarhet.
En knapp tredjedel av mode- och inredningskonsumenterna i Sverige uppger att de handlar mer hållbart idag än för tre år sedan, enligt en undersökning som Novus tagit fram på uppdrag av mode- och inredningskedjan Indiska. En tredjedel uppger att det inte har förändrat konsumtionen av hållbara produkter under perioden.

Samtidigt framgår det av undersökningen att lika många tycker att det är svårt att veta hur man ska gå tillväga för att konsumera mer hållbart. De svarande anser också att pris, fler och mer moderiktiga produkter skulle göra fler benägna att i större utsträckning välja varor som var mer hållbart framtagna.

- Vi företag i branschen behöver inte bara ta ett ansvar när det gäller miljö, sociala frågor och etik, vi behöver också bli mycket bättre på att informera våra kunder om frågor som rör hållbarhet. Det finns mycket man kan göra som konsument, och vi har en viktig roll i att upplysa våra kunder i allt från designprocess, materialval, tvättråd, hantverket bakom produkter, att främja återanvändning och mycket mera så att fler kan göra medvetna val, säger Fredrik Henriksson, kommunikationschef på mode- och inredningskedjan.

1026 personer deltog i undersökningen och många tycker att det viktigt att hållbarhetsfrågor är viktiga, samtidigt som 6 av 10 lägger lite eller ingen tid alls på att ta reda på mer om företagens hållbarhetsarbete.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063