23948sdkhjf

Ständiga reor sänker småbutiker

I dag uppmärksammar SVT att de ständigt återkommande reorna slår ut småbutiker, något som riskerar att utarma stadskärnorna, särskilt i mindre orter.
För att möta priskonkurrensen från nätet och externa köpcentrum försöker butikerna locka kunder med rea vid alla tänkbara tidpunkter.

SVT har intervjuat företrädare för branschorganisationen Svensk Handel, som menar att handlarna måste gå i bräschen för att vända utvecklingen och inte rea så mycket att man drivs till nedläggning eller konkurs.

– Det är ett tufft tillstånd för många i och med att man måste hänga med de stora och den digitala utvecklingen för att vara på samma spelplan som konsumenten ser det, säger Annelie Petersén, butiksägare i Jönköpings län, i inslaget.

Enligt Svensk Handel uppger nästan var tredje handlare att de har rea på fler varor nu än för några år sedan och det har påverkat lönsamheten negativt. Istället för rea behöver handlarna hitta andra sätt att ge service för att locka kunder.

Annelie Petersén som har skobutiker i Nässjö, Vetlanda och i Värnamo tror att konsumenterna vill ha kvar privata småbutiker.

– Jag tror inte att de flesta vill ha ett snävt utbud, de vill nog även ha lite privata butiker. Men då måste vi handla på ett annat sätt och vi får försöka arbeta med vår fysiska miljö och addera service och tjänster, säger Annelie Petersén.

Dagmar Forne/Dagens Handel

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

1.034