23948sdkhjf

Jörgen Andersson lämnar Uniqlo

Efter 18 månader lämnar han sin post som global marknadschef för den japanska klädkedjan.
Jörgen Andersson som gjorde sig ett namn på H&M med flera uppmärksammade reklamkampanjer, slutar på japanska Uniqlo, enligt Dagens Industri.

– Uniqlos ambition var att bygga ett globalt team med expertis över hela världen. Jag skulle jobba från huvudkontoret i London. Men jag blev tvungen att resa till Tokyo minst två gånger i månaden och minst en gång även till USA. Jag älskar att resa, men till slut blev det ohållbart, säger Jörgen Andersson till tidningen, som skriver att han nu ska fundera över sin karriär.

När Habit intervjuade Jörgen Andersson för ett år sedan nämnde han bland annat språkliga och kulturella utmaningar på Uniqlo.

– Det svåra har varit att sätta sig in i japansk affärskultur och sättet de arbetar på. Jag är en av de första icke-japanerna i företagsledningen och det har varit ovant att tala genom tolk och det är lätt att jag går lite vilse mellan språken; tänker på svenska, pratar på engelska och blir översatt till japanska. Men det är ju också det som är spännande och en av de stora utmaningarna med arbetet.

Jörgen Andersson arbetade på H&M under 25 år. 2010 gick han och kollegan Jan Nord till Esprit där han stannade i två år. Vid årsskiftet 2014 började han på modekedjan Uniqlo och flyttade i höstas till London.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.125